Star2000 » Specials » Onderwijsvormen

Onderwijsvormen

Onderwijsvormen Er zijn vele verschillende soorten onderwijs. Om als ouder een goede keuze te kunnen maken tussen verschillende soorten scholen, is het fijn om alles te weten van deze scholen. Ook als leerkracht kun je goed van deze informatie gebruik maken. Daarnaast veranderen er nogal eens dingen in het onderwijs. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het passend onderwijs. Door deze informatie actief te volgen, blijf je op de hoogte.

Soorten onderwijs

Daltononderwijs

Het daltononderwijs is opgericht door Helen Parkhurst. Deze Amerikaanse pedagoge vond dat leerlingen zelfstandigheid moesten leren. Daarnaast vond ze het belangrijk dat leerlingen leerden samenwerken en dat ze om konden gaan met de zelfstandigheid en vrijheid die ze kregen. Uit deze visie ontstond het daltononderwijs.

Montessorionderwijs

Het montessorionderwijs is opgericht door Maria Montessori. Deze Italiaanse arts en pedagoge vond het belangrijk dat leerlingen zelf leerden leren. Door zelf te ontdekken en zelf te doen, konden zij veel meer bereiken. Om dit te doen ontwikkelde Maria speciaal materiaal. Dit materiaal nodigt uit om te ontdekken en zorgt ervoor dat kinderen er zelf achter komen wanneer zij iets fout doen.

Freinetonderwijs

In Nederland komt het freinetonderwijs niet veel voor. Toch is deze vorm van onderwijs er één die niet weg te laten is. Célestin Freinet was een Franse dorpsonderwijs. Hij merkte dat leerlingen school saai en stom vonden. Hier wilde hij iets aan doen. Daarom besloot hij ze mee te nemen op excursies en in de natuur. Door daar te leren, merkte hij dat de leerlingen enthousiast en gemotiveerd werden. Ook vond hij het belangrijk dat de leerlingen en de leraar gelijkwaardig waren.

De vrije school

Een vrije school is vrij van overheidsbemoeienis. Deze vorm van school is bedacht door Rudolf Steiner. In dit onderwijs staan het hart, het hoofd en de handen centraal. Leerlingen leren kennis, maar ze leren hier ook iets bij te voelen. Daarnaast doen ze iets met hun handen, dit is vaak creatief. In de school worden zoveel mogelijk natuurlijke materialen gebruikt. Ook gaat de leerkracht steeds met één klas mee. De leraar is de acht jaar lang van dezelfde leerlingen leerkracht.

Jenaplan

In het jenaplan besteden ze aandacht aan vier belangrijke pijlers: werken, leren, vieringen en het kringgesprek. Deze pijlers zijn allemaal even belangrijk. Er wordt dan ook evenveel aandacht besteed aan ieder onderdeel. Dit wordt meestal gedaan door middel van een thema of project. Zo is er een rode draad door een heel project heen en kunnen alle pijlers aan bod komen. Deze onderwijsvisie is bedacht door Peter Petersen.

De Nutsschool

De Nutsschool is niet afhankelijk van een levensbeschouwing of maatschappelijk richting. Wel hebben deze scholen een belangrijke visie. Hierin is het belangrijk dat leerlingen respect hebben voor elkaar en anderen. Daarbij hoort ook respect hebben voor andere levensbeschouwingen en verschillen tussen mensen. Kinderen groeien op in een multiculturele samenleving, dus ze moeten hiermee om kunnen gaan.

Ervaringsgericht onderwijs (EGO)

Ervaringsgericht onderwijs is ontstaan in 1979. De Belgische onderwijskundige Ferre Laevers heeft deze vorm van onderwijs ontwikkeld. Bij deze onderwijsvorm wordt er vanuit een ervaringsgerichte houding gekeken naar de ontwikkeling van kinderen en problemen op sociaal-emotioneel gebied. Het ervaringsgericht onderwijs vindt het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten (welbevinden) en betrokken zijn bij de lessen. Deze pijlers zijn de basis voor dit onderwijs. Ze doen er dan ook alles aan om deze twee belangrijke doelen te bereiken door middel van bijvoorbeeld speciale werkvormen.

GISDO (Geïntegreerd Interactief Semi-Digitaal Onderwijs)

In het GISDO onderwijs ICT van groot belang. Leerlingen werken in groepjes van 4 kinderen. Zij zitten aan een ronde tafel en hebben één computer voor het groepje beschikbaar. Door middel van een speciaal dagplan wordt het onderwijs ingedeeld. In het dagplan staat wat een leerling gaat doen en hoe hij dit aan moet pakken. Ook staat er of een leerling op de computer moet werken of niet. Doordat het dagplan aan de leerling kan worden aangepast, kan er makkelijk worden aangesloten bij het leerniveau van een bepaald kind. Leerlingen gaan zelfstandig of in hun groepje aan de slag. De leerkracht krijgt hierdoor een coachende rol. Hij zorgt ervoor dat leerlingen goed kunnen werken en biedt ondersteuning.

Ontwikkelingen

Passend onderwijs

In het passend onderwijs is het belangrijk dat er zoveel mogelijk leerlingen naar het reguliere onderwijs gaan. Op deze manier kunnen zij leren van andere leerlingen en voelen zij zich niet anders. Daarnaast staat in het passend onderwijs dat scholen zorgplicht hebben. Als een leerling niet op een school past, moet deze school zelf een nieuwe plek vinden voor de desbetreffende leerling. Dit zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk leerlingen naar school kunnen.
Helen Parkhurst en het daltononderwijs

Helen Parkhurst en het daltononderwijs

Het daltononderwijs bestaat al voor een lange tijd en is opgericht door Helen Parkhurst. Zij was een pedagoge, die vond dat het onderwijs meer moest zijn dan luisteren naar je leraar. Nadat ze in de l…
Maria Montessori en het montessorionderwijs

Maria Montessori en het montessorionderwijs

Maria Montessori was de eerste vrouwelijke arts ooit. Ze was een pedagoge uit Italië en werkte met kinderen met een verstandelijke handicap. Van deze kinderen werd gedacht dat ze niets konden. Maria w…
Célestin Freinet en het freinetonderwijs

Célestin Freinet en het freinetonderwijs

Célestin Freinet werd geboren in het jaar 1896. Hij was een dorpsonderwijzer uit Frankrijk. In zijn klassen merkte hij dat het gewone leren niet aansloeg. Leerlingen waren verveeld en vonden school sa…
Het doel van passend onderwijs

Het doel van passend onderwijs

Over het passend onderwijs wordt niet altijd goed gesproken. Het brengt veel veranderingen met zich mee. Doordat de gemeenten zorgplicht hebben gekregen sinds 1 januari 2015, ligt de taak van het pass…
Peter Petersen en het jenaplan

Peter Petersen en het jenaplan

Peter Petersen werd geboren in 1884. Hij was een Duitse hoogleraar pedagogiek. In 1923 werd hij hoogleraar opvoedkunde en kreeg hij de leiding over het pedagogisch seminarie en de universitaire oefens…
Rudolf Steiner en de vrije school

Rudolf Steiner en de vrije school

Rudolf Steiner is geboren in het jaar 1861. In 2013 bestond zijn visie 100 jaar. In zijn kinderjaren beweerde hij dat hij de geestelijke wereld net zo concreet zag als de fysieke. De waarnemingen die…
De Nutsschool in Nederland

De Nutsschool in Nederland

In Nederland bestaan er veel verschillende scholen. Een daarvan is de Nutsschool. Deze is ontstaan doordat het onderwijs in de zeventiende eeuw niet goed geregeld was. Door de invloed van de verlichti…
Ervaringsgericht onderwijs (EGO)

Ervaringsgericht onderwijs (EGO)

Ervaringsgericht onderwijs is een vrij nieuwe vorm van onderwijs. Het is ontstaan in 1979. De grondlegger hiervan is de Belgische onderwijskundige Ferre Laevers. Deze onderwijskundige werd onder ander…
ICT in het onderwijs mogelijk gemaakt door GISDO-scholen

ICT in het onderwijs mogelijk gemaakt door GISDO-scholen

De GISDO (Geïntegreerd Interactief Semi-Digitaal Onderwijs)-scholen zijn ontwikkeld door oud leerkracht Geert Thoolen. Hij zag dat de veranderende maatschappij niet meer bij het onderwijs aansloot. De…
Gepubliceerd door Star2000 op 12-06-2015, laatst gewijzigd op 26-09-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties